woensdag 20 april 2016

Q staat voor Quetzal.




In mijn streven een blogje te wijden aan alle letters van het alfabet, die bovendien nog een beetje erotisch mogen zijn, kom je op een dag bij de letter Q uit. Dan kun je hooguit een blogje maken over ‘queer’ of ‘queen’, maar we hebben al zoveel anglicismen in onze taal. Je gooit er dus maar eens een on-line Nederlands woordenboek tegenaan en ziehier het woord Quetzal. Ik liep het zo maar tegen het lijf, als het ware. Ik heb/had er nog nooit van gehoord. Is het wel of niet erotisch? Dus haal je wikipedia er even bij. Wat schetst mijn verbazing, had ik het in het blogje van gisteren nog over snavels, de Quetzal is een vogelsoort. Jawel! En nog meer, maar daar kom ik zo op.
De Quetzal behoort tot de Trogons, staat er in de wiki. Eerst dacht ik nog dat ze het over science fiction of fantasy figuren hadden, maar nee, dat was een misverstand bij mij. Trogons zijn een vogelsoort waarvan de verschillende ondersoorten, of hoe dat ook maar heet, erg kleurrijke verenkleden hebben. De Quetzal schijnt dan weer eentje te zijn die wel hele mooie kleuren heeft. Er staat: Zowel de mannetjes als de vouwtjes hebben een prachtig metaalglanzend groene rug en vleugels, een helder rode borst en witte onderstaartveren. De mannetjes hebben bovendien erg lange, sierlijke groene staartveren die ze als ze in het nesthol zitten buitenboord hangen.
Blijkt ook nog eens dat dat beestje zijn naam heeft gegeven aan de Guatemalaanse munteenheid. Dat vind ik prachtig. Vraag mij wel meteen af of die munt dan ook die kleuren heeft…

Bedankt voor het lezen/reageren, hopelijk tot morgen.

1 opmerking:

  1. Mooi! Ik kende 'Quetzal' alleen in combinatie met 'coatl': Quetzalcoatl, god van de Azteken. Wiki leert dat dat 'Gevederde Slang' betekent in het Nahuatl (goed voor Triviant). En zeg nou zelf, bij een gevederde slang kun je je best een erotische voorstelling maken...

    BeantwoordenVerwijderen